A nyers tartalom mindenek előtt, avagy a brutalizmus irányzata a webdesignban
A brutalizmus a design egy különleges és megosztó irányzata, amely remekül működik az egyedi és kitűnni vágyó márkák esetében. Ezt a kompromisszumokat nem tűrő és rendkívül erőteljes tervezési gyakorlatot azonban célszerű nagyon óvatosan kezelni. Olvasd el ezt a cikket, és ismerkedj meg ezzel az érdekes módszerrel!
Trendek a webdesignban jönnek-mennek és időről időre újjáéledve váltják egymást. Ilyen trend a brutalizmus is, mely egészen egyszerűen nem minden korszak hangvételéhez passzol. Amikor azonban a trendek kezdenek sablonossá, egységessé válni, akkor egy-egy merészebb, vadabb megoldás könnyebben megragadja a látogatók figyelmét és fantáziáját, így képessé válik kitűnni a tömegből.
Az is nagyon fontos, hogy ez az irányzat nem minden márka kommunikációjához alkalmas. Egyesek ridegnek és komornak találhatják. Ugyanakkor van olyan brand, amely kifejezetten ebben a megvilágításban válik igazán kiemelkedővé.
Mit jelent a brutalista webdesign?
A brutalizmus az 50-es évek angliai építészetében jelent meg először, és a szó a francia „brut” vagy nyers kifejezésből származik. Az egyszerűséget, az átláthatóságot és a nyers beton gyakori használatát favorizáló stílusjegyek jellemzik ezt az irányzatot, ahol a funkció mindig megelőzi a formát. Az építészetben jellemző a masszív, feltűnő tulajdonságokkal konstruált szerkezet és a nyersanyagok direkt használata.
A brutalista weboldalak esetében ez az anyaghasználat szintén megmutatkozik, hiszen sokkal nyersebb, letisztultabb felépítés jellemzi ezeket a honlapokat, ahol a web építőelemeiből is a CSS és JS helyett sokkal inkább támaszkodik a HTML egységekre. Íme néhány tipikus ismertetőjegye ennek az irányzatnak:
- Nyers szöveg
- Rendszerfontok használata
- Aláhúzott hiperlinkek
- Webbiztos színek
- Monokromatikus megjelenés
- Egyszínű hátterek
- Geometrikus egységek és éles élek
- A fotóknál nincsenek lekerekítések, árnyalások
- Elválasztó vonalak
- Táblázatos elrendezés
- Körvonalas gombok
- Megnyitható menü
Ezeket az elemeket persze nem egyszerre és nem minden esetben ugyanolyan módon alkalmazzák a webdesignerek. Előfordul, hogy más irányzatokkal vegyítve, vagy azokba brutalista elemeket helyezve teszik a látványt hatásosabbá.
Brutalizmus vs. Minimalizmus
A brutalizmus és a minimalizmus mint design irányzat könnyen összekeverhető, mivel sok rokon vonás fellelhető mindkettőben. Mindkét irányzat esetében az elemeknek világos célokat kell szolgálniuk és mindkettő a kevesebb több elvét alkalmazza.
Egyszerűség
A brutalizmus gyakorlatilag a vázszerkezetig lecsupaszítja a webdesignt, ahol a funkció sokkal többet számít, mint a forma. Ezzel szemben a minimalizmus az egyszerűség és a szépség egyensúlyára törekszik.
Esztétika
A brutalista tervezők nem törődnek igazán az ízléssel, a céljuk az, hogy a rendelkezésre álló anyagok segítségével a leghatékonyabb felhasználás mellett érjék el a céljukat.
A minimalista megközelítés több UI elemet használ, és gyakorta megjelennek animált elemek is persze mindez a funkcionalitásnak alárendelt formában valósul meg.
Relevancia
A minimalizmus egy örökzöld design irányzat mert az egyszerű és vonzó felületeket a felhasználók sokkal könnyebben képesek befogadni.
A brutalizmus sokszor teljesen el is tűnik az adott év trendjeiből, mivel rövidebb élettartamú, és inkább olyan témákban alkalmazzák, ahol a tartalom is hasonlóan brutális vagy avantgárd jellegű.
A brutalista webdesign 4 alapszabálya
A brutalista weboldalak nem minden esetben a megszokott webdesign elvek és ergonómia alapján működnek, amiből nem következik, hogy használhatatlanok lennének, csupán meg kell érteni a megközelítésüket.
Tedd amit tenned kell, de a minimumon
A brutalista tervezés tiltja a pazarlást. Csak a minimálisan szükséges elemek felhasználását engedi, ami a weboldalak esetében kizárólag a HTML elemekkel történő építkezést jelenti. Csak az alap színeket, betűkészleteket és alakzatokat engedi felhasználni.
Az erőssége a szerkezeti stabilitásában rejlik
A brutalista webhely akár primitívnek is tűnhet, ugyanakkor de ez a fajta megjelenés erőt és stabilitást sugároz a szemlélő felé. A tipográfiájában erőteljes és akár fenyegető megjelenés mellett a felhasználói felület szerkezete szilárd hangulatot kölcsönöz a webhelynek. Ezekre a gyakorta durva és indusztriális hangulatú weboldalakra jellemző a fekete, a fehér és a direkt színek használata.
Ami hatékony, az nem szükségszerűen vonzó
Az ugyan lehet, hogy a webhely nem szép és vonzó, ugyanakkor ez nem is számít azoknak a felhasználóknak, akik gyorsan és effektív módon szeretnének hozzájutni a szükséges információkhoz. Mindez nem jelenti azt, hogy a brutalista design szükségszerűen csúnya lenne.
Egyszerűség és átláthatóság
A brutalista webdesign markáns és nyers megjelenésével képes bizonyos márkák üzeneteit többlet töltettel eljuttatni a felhasználókhoz, így azok magabiztos módon jelenhetnek meg a nyilvánosság előtt.
Néhány példa a brutalista webdesign alkalmazására
- 56 digital
- A2 Type
- Alicia Keys
- Apelido & Apelido
- Balenciaga
- Hawraf
- Studio Otto
- Studio Butt
- Us by night
Használjuk-e tehát a brutalizmust a webdesignban?
A brutalista megközelítés a webdesign egyik legmodernebb módja lehet, ugyanakkor nagyon óvatosan kell vele bánni, és minden esetben finoman kell hangolni a kapcsolt tartalomhoz. Ha ennek a megközelítésnek a használatán gondolkodsz a márkád megjelenítése során, akkor ezt mindig tartsd szem előtt.
Napjaink tartalomfogyasztói túlságosan elkényelmesedtek, így a brutalista megközelítés olykor szélsőséges élményt válthat ki belőlük. A cél tehát a brutalizmus és a minimalizmus megfelelő kombinálása annak érdekében, hogy egyszerre hatásos és befogadható látvánnyal segítsük a márka üzenetének célba juttatását.

Jacsó Péter Tivadar
tulajdonos, multitalent
Jacsomedia Digitális Ügynökség
Szívesen olvasnál ehhez a cikkhez hasonló bejegyzéseket havi rendszerességgel?
Ha a válaszod igen, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi azon leszünk, hogy időről időre bemutassuk neked a legfontosabb szakmai innovációkat, híreket, érdekességeket a digitális piacon.
Felkeltettük az érdeklődésedet?
Kérj személyes konzultációt.