Mit jelent a változás, és hogyan készülj fel a Google Analytics 4-re történő átállásra?

2023. július 1-étől leáll a korábban használt (Universal Analytics) adatok feldolgozása a Google Analytics rendszerében, és kizárólag a Google Analytics 4 segítségével lesznek mérhetőek a weboldalak és alkalmazások.

A Google Analytics 4-re történő átállás több ügyfelünknél is kérdések sokaságát vetette fel. Emiatt ezzel a blog bejegyzéssel szeretnénk segíteni abban, hogy tisztábban lássatok a témában.

Rövid összefoglalás (ha nem érdekelnek a részletek)

Miért kell átállnom Google Analytics 4-re?

Ha nem szeretnél belemenni a technikai részletekbe, akkor olvasd el az összefoglalót, amiben csak a leglényegesebb dolgokat szedtük össze.

A Google 2020-ban elindította a GA4-et, mint a legújabb analitikai szolgáltatását, és 2023. július 1-én ki is vezeti az eddig használt Universal Analytics szolgáltatását. Ez minden webhelytulajdonost érint, aki Google analitikát használ.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy kaptunk egy teljesen új, eseményvezérelt mérésre épülő analitikát, ahol a fókuszba a felhasználói tevékenység, az események és a személyes adatok védelme került.

Emiatt a weboldalakba és a mobilalkalmazásokba egyaránt be kell építeni a GA4 Globális Webhelycímkéket. Ez technikailag nem bonyolult, mivel a GA rendszerében létre kell hozni egy új, GA4 fiókot. Az új mérőkódot (lehetőleg Google Tag Manageren keresztül) be kell építeni a weboldal megfelelő helyére.

Ha ez megtörtént, akkor akár párhuzamosan is üzemeltethetjük a két analitikai megoldást a fennmaradó időszakban, így fokozatosan megszokva az átállást.

Mi lesz az adataimmal?

A korábbi analytics verziók nem lesznek migrálhatók, emiatt szükséges az új fiók létrehozása. Ez azért van, mert egészen más logika alapján működik a GA4, mint az elődje. Emellett azért is érdemes mihamarabb beállítani a GA4-es fiókot, mert a gépi tanulásnak idő és nagy mennyiségű adat szükséges ahhoz, hogy minél pontosabb mutatókkal szolgálhasson.

Az átállás után a korábbi adatok megmaradnak, és kizárólag olvasásra elérhetők lesznek (nem tudni, meddig, de 2023 végét rebesgetik).

Elkésve ugyan nem vagyunk, de célszerű időben elkezdeni az átállást, mivel később mindez fájdalmasabb lehet és esetleges adatvesztéssel járhat…

Lépjünk kapcsolatba

Segítünk az átállásban!

Ha téged is érint a Google Analytics 4 problémája, akkor keress minket bátran, és segítünk az átállásban.!

Kérj személyes konzultációt.

Lépjünk kapcsolatba
Google Analytics 4

Ha ennél többet szeretnél tudni a Google Analytics 4-ről

Mit jelent a Google Analytics 4?

A Google Analytics 4 (GA4) nagyban eltér a korábbi UA (Universal Analytics) metodikához képest, hiszen más adatokat és más módon gyűjt valamint a megszokottakhoz képest eltérő módon jeleníti meg azokat.

Ez okozhat fejtörést, de a jó hír, hogy a GA4 segítségével pontosabban megérthető a felhasználók viselkedése, gyorsabban begyűjthetők a mérni kívánt adatok és magasabb szinten ügyel az adatvédelmi előírások betartására is, mint az elődje. Ez jó hír, aminek örülhetünk, nem igaz?

A Google a GA4-ben kombinálta a korábban a mobilalkalmazások méréséhez használt Firebase Analitikát, a Google Signs technológiát. Ez utóbbit a bejelentkezett felhasználók felismeréséhez használja és ezzel hoz létre különféle közönségeket. Mindezt ötvözi a Globális Webhelycímke használatával, amely egy rendkívül flexibilis mérési technológiát tesz lehetővé admin oldali szerkeszthetőséggel.

Miért kellett váltani Google Analytics 4-re?

Az átállást a mobilalkalmazások mérése tette szükségessé, mivel ezek komplexitása miatt nem volt már alkalmazható az UA-ban alkalmazott munkamenetek mérése. Át kellett állni az eseményvezérelt mérésre. Az eseményvezérelt modellben a legfontosabb elemek az események, az eseményparaméterek és a felhasználói tulajdonságok.

Hogyan működik a GA4?

Amennyiben történik valamilyen esemény (pl.: a felhasználó kattint), akkor az innentől kezdve eseményként értelmezhető és mérhető. A paraméterek (pl.: a link szövege vagy egy URL) rögzítésre kerülnek, és a felhasználói tulajdonságok pedig pontosabban azonosítják be, hogy mely felhasználó kezdeményezte az adott eseményt.

Mindez pedig teljesen új metrikákkal és dimenziókkal egészíthető ki ami feleslegessé teszi a munkamenetek mérését. Összességében a munkameneteket a Google Analytics 4-ben felváltják a felhasználói események, így maga a felhasználó kerül fókuszba.

A konverziók mérése is eseményalapúvá válik a Google Analytics 4-ben, sőt, gyakorlatilag bármilyen általad definiált eseményt is képes vagy benne konverzióként értelmezni és mérni. A másik fontos dolog, hogy létrehozhatsz közönségeket, melyeket alkalmazhatsz a jelentésekben, vagy megoszthatod más fiókok között.

Visszafordulás helyett elköteleződés

Szintén fontos változás, hogy a visszafordulási arányokat felváltotta a tevékenységek (engagement) időtartama. Ez azt az időt jelenti, amikor a felhasználó aktív módon böngészi a tartalmaidat. Tehát például a mobilalkalmazások esetében azt nézi, hogy az adott app mennyi ideig volt előtérben. Egy webböngésző esetében azt jelenti, hogy az adott oldal mennyi ideig volt aktív.

Ezt nevezik elkötelezett munkamenetnek, ami egy olyan tevékenységet jelöl, ami meghaladja a 10 másodpercet. Az elkötelezett munkamenetek és az összes munkamenet hányadosa adja az elköteleződési arányt, ami a visszafordulási arány helyébe lépett a Google Analytics 4-ben.

Az adatok védelmében

Napjaink legforróbb témái közé tartozik az adatvédelem, amin a Google is változtatott a GA4 kialakítása során. A Google Analytics sütik segítségével azonosítja a felhasználókat. Illetve ha egy felhasználó be is van jelentkezve a Google profiljába böngészés közben, akkor lehetőség van saját, egyéni azonosító használatára is. Ekkor például azt is láthatod, hogy milyen gyakran jelentkezik be egy adott felhasználó különböző eszközeiről.

A GA4-ben a felhasználónak lehetősége van arra, hogy teljes mértékben letiltsa a remarketing tevékenységet. Ekkor gyakorlatilag nem lehet őt beazonosítani. A jelentéskészítési személyazonosságoknál viszont lehetőség nyílik eszköz alapján történő azonosításra is. Ha ez is csődöt mond, akkor a Google Signs áll rendelkezésre az azonosításhoz.

A Google a gépi tanulás segítségével becsüli meg a felhasználók viselkedését abban az esetben, ha törlik a sütiket. Ebből következően sok esetben becsült adatokra lehet támaszkodni. Közben olyan algoritmusokra kell bíznunk a döntéseket, amelyek működését nem ismerjük. Öröm az ürömben, hogy ezen az áron tiszteletben tarthatjuk a felhasználók személyes adatainak védelmét.

Összefoglalás

Nem ördögtől való az átállás, és nem kell megijedni tőle. Egy korszerűbb, a jelenleg alkalmazott azonosítási és biztonságtechnikának jobban megfelelő, könnyebben kezelhető és könnyen integrálható rendszert kapunk a Google Analytics 4 személyében.

Van még idő…

Az átállásra van egy év, de érdemes mielőbb megtenni a szükséges lépéseket. Hagyj időt magadnak megismerni az új felületet, szolgáltatásokat és lehetőségeket. Emellett a finomabb átállást és a gépi tanulást is segíti a mielőbbi átállás.

Ha további kérdések merülnek fel benned a Google Analytics 4-gyel kapcsolatban, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot bátran!

Jacsó Péter Tivadar tulajdonos, multitalent

Jacsó Péter Tivadar
tulajdonos, multitalent
Jacsomedia Digitális Ügynökség

Szívesen olvasnál ehhez a cikkhez hasonló bejegyzéseket havi rendszerességgel?

Ha a válaszod igen, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi azon leszünk, hogy időről időre bemutassuk neked a legfontosabb szakmai innovációkat, híreket, érdekességeket a digitális piacon.

Lépjünk kapcsolatba

Felkeltettük az érdeklődésedet?

Tudj meg többet szolgáltatásainkról!

Kérj személyes konzultációt.

Lépjünk kapcsolatba

Oszd meg ezt a történetet!