Teljeskörű SEO csekklista
Amikor új weboldalt indítasz, vagy a meglévő weboldalad SEO felkészültségét szeretnéd validálni, akkor egy meglehetősen összetett és sok oldalról megközelíthető problémával szembesülsz. Számos eszköz és módszertan áll ma már rendelkezésre, emiatt is könnyű elbizonytalanodni a lehetőségek kavalkádjában. Ebben a cikkben összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat és ellenőrizendő területeket, melyeket végig kell járni egy oldal SEO ellenőrzésekor.
Hogyan használd a SEO ellenőrzőlistát?
A SEO csekklistát részekre osztottuk annak érdekében, hogy a legfontosabb szakmai területeket egymástól elkülönítve is részletes górcső alá vehesd majd. Ennek következtében az alábbi részegységek bontakoztak ki:
- SEO alapok
- Technikai SEO
- Oldalon belüli SEO
- Oldalon kívüli SEO
A teljeskörű SEO stratégia maradéktalan kivitelezéséhez ezekre a területekre mind-mind komoly hangsúlyt kell majd fektetned.
Amennyiben elvégzed, vagy elvégezteted az ide kapcsolódó lépéseket, akkor minden esélyed meglesz arra, hogy sikeres SEO stratégiával az elvárásaidnak megfelelő eredményeket fogsz elérni a weboldaladdal.
SEO alapok
A legelső blokkba a legfontosabb alapvetéseket foglaltuk. Ezek látszólag evidens lépések, mégis muszáj szót ejteni róluk és egyértelműen tudnod kell, hogy ezek a lépések megtörténtek-e, hiszen a sikeres munka alapköveiről van szó.
Google Search Console beállítása
A Google Search Console (régebben Webmaster Tools) az egyik legalapvetőbb teljesítménymérő és optimalizáló eszköz, mely felbecsülhetetlen értékű visszajelzéseket ad az oldalad teljesítményével és épségével kapcsolatban. Ezzel az eszközzel áttekintheted, hogy mely kulcsszavak segítségével találják meg a felhasználók a weboldaladat, honlap térképeket küldhetsz be a Google számára, és felfedezheted az esetleges feltérképezéssel kapcsolatos hibákat. Ha ezt a lépést eddig nem tetted volna meg, akkor kezdd ezzel!

Google Analytics beállítása
Megfelelő adatok hiányában nem hozhatod meg a szükséges döntéseket. A Google Analytics a legfontosabb ingyenes marketing eszköz, amivel azt elemezheted, hogy mikor és hány ember látogatja az oldaladat, milyen tevékenységeket és hogyan végeznek rajta. Gyakorlatilag ezzel az eszközzel értheted meg leginkább a felhasználók szokásait, kísérheted figyelemmel a szokásaikat és a monetáris tevékenységüket. A GA4 analitika integrálása elengedhetetlen a megfelelő SEO tevékenység folytatásához.

SEO beépülő modul telepítése (WordPress)
Ha WordPress vagy más CMS-t használsz, akkor célszerű lépés telepíteni hozzá egy SEO beépülő modult. Ez nagyban megkönnyíti majd a SEO kritériumoknak megfelelő tartalmak megalkotását, és segít abban, hogy ne hagyj ki egyetlen szükséges lépést se. A mi javaslatunk WordPress weboldalak esetében a Yoast beépülő modul használata, mert minden részletre kiterjedő SEO támogat nyújt.
Oldaltérkép elkészítése és beküldése
Az oldaltérképet azért kell elkészíteni, mert segíti a keresőmotorok munkáját, és megmutatja, mely oldalakat szeretnénk láttatni a keresőben. Az oldaltérkép nem más, mint egy egyszerű URL lista, amelyik leírja az oldal felépítését, és biztosítja a számodra, hogy az általad definiált oldalakat mindenképpen feltérképezzék a kereső robotok.
A Google többféle formátumot képes elfogadni, de az XML oldaltérképek a legideálisabbak a számára. WordPress esetében az oldaltérkép generálás alapfunkciók közé tartozik, de amennyiben más rendszert használsz, akkor érdemes egy XML oldaltérkép generáló alkalmazással elkészítened az oldaltérképet, majd ezt töltsd fel a Google Search Console megfelelő menüpontjához. Ne feledd, hogy a robots.txt-ben legyen meg az XML oldaltérkép hivatkozása.
Készítsd el a robots.txt fájlt
Ha még nem hallottál a robots.txt nevű fájlról, akkor elsőre annyit kell tudnod róla, hogy ez az a fájl, amelyik megmondja a keresőrobotoknak, hogy mely URL-eket szeretnéd láttatni a keresőben, és mi az amit nem akarsz megjeleníteni.
Leginkább arra használatos, ha a weboldal egyes részeit el szeretnéd rejteni a keresőrobotok elől, nem pedig arra, hogy teljesen elrejtsd az oldalad a Google kereső elől. A robots.txt szövegfájl a webes könyvtárad gyökerében található. Ha nincs ilyen fájlod, akkor hozz létre egyet még abban az esetben is, ha nem akarsz egyelőre semmit elrejteni a kereső elől.
Nézd át a Search Console-t, hogy nincs-e szükség kézi beavatkozásra
Néhány esetben előfordulhat, hogy kézi beavatkozás válik szükségessé egy-egy weboldal esetében. Ezt a Google Search Console jelzi, és emailt is küld róla. Az ilyen beavatkozások akkor válhatnak szükségessé, ha olyan tartalmat állítottál elő, amelyik sérti a Google irányelveit. Ilyen lehet például a spam generálás, strukturált adatokkal kapcsolatos problémák, természetellenes linkek, rejtett szövegek, stb. Ez persze a legtöbb esetben nem válik szükségessé, mégis érdemes ellenőrizni abban az esetben például, ha egy új weboldalt veszel át.
Bizonyosodj meg róla, hogy az oldaladat képes a Google indexelni
Azt gondolhatnád, hogy alapvetés az, hogy a Google képes indexelni az oldaladat, de számos olyan esettel találkoztunk már, amikor a Google konkrétan nem látja az adott weboldalt. Hogyan is lehet ez? Erre több ok is adódhat, de a legelterjedtebb az emberi mulasztás.
Több alkalommal is előfordul ugyanis, hogy az oldal fejlesztője a szerkesztési fázisban beállítja, hogy amíg nincs kész az oldal addig a Google ne lássa és ne indexelje, majd amikor elkészül és élesíti az oldalt, egyszerűen megfeledkezik arról, hogy a noindex tag-eket visszaállítsa.
Erre a legegyszerűbb eszköz a Google Search Console. A weboldal hitelesítésével egyértelműen kideríthető, hogy az oldal felfedezhető-e a keresők számára.
Felkeltettük az érdeklődésedet?
Kérj személyes konzultációt.
Technikai SEO
Amikor technikai SEO-ról beszélünk, akkor egy sor olyan műveletre térünk rá, melyeket jellemzően fejlesztői jogosultsággal és tapasztalattal rendelkező szakemberek bevonásával lehetséges megvalósítani. Neked nem kell rendelkezned ezzel a technikai felkészültséggel, mégis jó, ha rendelkezel alaptudással ezekről a lépésekről is.
Használj SSL hitelesítést
A weboldalad esetében szükséged lesz egy HTTPS, azaz egy biztonságos URL hitelesítésre. A HTTPS már 2014-óta egy ismert helyezést befolyásoló tényező a Google rendszerében. Nincs is más dolgod, mint, hogy beszerezz egy SSL tanúsítványt az oldaladhoz. Ennek ellenőrzése nagyon egyszerű: ha az oldalad elérhető úgy, hogy a domain név elé a https://-t írod, akkor működik az SSL tanúsítványod.
Ellenőrizd, hogy ne legyenek duplikált elérések az oldaladhoz a Google indexében
Nagyon fontos, hogy a Google csupán egy verziót indexeljen az oldaladból. Előfordulhat például, hogy több különböző verziót is nyilvántart.
- https://www.domain.com
- https://domain.com
- http://www.domain.com
- http://domain.com
A legjellemzőbb formátum, a https://www.domain.com. Minden más előfordulást irányíts át 301 redirect segítségével az elsődleges domainre. Ezt könnyedén ellenőrizheted, ha beírod a böngésződbe a különböző verziókat.
Derítsd fel a feltérképezési hibákat
A Google Search Console segítségével könnyedén felderítheted a feltérképezési hibákat. A lefedettség riport megmutatja, melyek a hibás, a kihagyott oldalakat, és a figyelmeztetéseket. Ez már egy olyan technikai terület amelyre érdemes komolyabb időt fordítani, és felderíteni az itt talált problémák okát. Szánj időt ezek azonosítására és kijavítására, mert ezek nagyban befolyásolhatják a weboldalad teljesítményét a keresőkben.
Növeld az oldalad betöltési segességét
A lassan használható oldalak gyenge felhasználói élményt váltanak ki. Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor kattintunk és nem történik semmi másodpercekig. Ez nagyon frusztráló, és gyakran azonnal más megoldás felé is nézünk. Mióta a Google azonosította ezt a felhasználói hozzáállást, kiemelten fontosnak tartja a rangsorolás kialakításánál az oldal betöltési sebességét.
Az oldal sebességének ellenőrzésére a PageSpeed Insights eszköz kiválóan alkalmas. A sebesség bemérésén túl hasznos visszajelzéseket kaphatsz arra, hogy pontosan hogyan javíthatod az oldalt.

Javítsd a törött belső és a kimenő linkeket
Egy másik jel amit a Google figyelembe vesz az oldal rangsorolásakor, az a belső és a kimenő linkek vizsgálata. Fontos, hogy ne legyenek nem létező vagy törölt oldalakra mutató linkek, mert az ugyancsak gyenge felhasználói élményhez vezetne. Senki nem szeretné, ha egy kattintás után egy üres oldalra jutna. Ezeknek a linkeknek az azonosítása történhet valamilyen törött linkeket ellenőrző alkalmazással. A lényeg, hogy azonosítsd őket, és vagy a linkeket távolítsd el, vagy az esetlegesen megváltozott elérési utakat javítsd ki.
Találd meg a http linkeket a https oldalakon
Gyakori hiba, hogy az SSL tanúsítvánnyal rendelkező oldalak esetében is találhatók olyan belső linkek, amelyek még csupán http-s oldalakra mutatnak. Még abban az esetben is fontos ezeknek a linkeknek a javítása, ha az oldal esetében már be lett állítva a https redirect. Ha csak kevés ilyen link található, azokat érdemes kézzel kijavítani, ha nagy mennyiségben vannak jelen, akkor célszerű ezt adatbázis-szinten szakemberrel javíttatnod.
Bizonyosodj meg arról, hogy az oldalad mobilbarát
Az egyik legerősebb faktor a Google rangsorolásban az, hogy az oldal milyen módon jelenik meg mobileszközökön. 2019-óta a Google a mobile-first indexelést tekinti mérvadónak minden weboldal esetében. Ha ezzel a faktorral nem törődsz kellőképpen, akkor annak az organikus rangsorolás fogja a kárát látni.
Azt, hogy mennyire mobil-barát a weboldalad, könnyedén letesztelheted a Google saját eszközével, a Mobile-Friendly Test alkalmazással.
Használj SEO-barát URL struktúrát
A SEO-barát URL felépítés segíti a keresőket abban, hogy minél könnyedébben beindexelhessék az oldalad tartalmát. A megfelelően beszédes URL-ek alapján könnyebben el tudják dönteni, hogy miről is szól egy adott tartalmi egység. Az URL-ekenek egyszerűnek és informatívnak kell lennie a felhasználóid számára is.
Tehát ahelyett, hogy így nézne ki az URL:
https://www.domain.com/category.php?id32/item2345
Inkább így nézzen ki:
https://www.domain.com/labdak/focilabda
Amennyiben lehetséges inkább kötőjeleket használj az URL-ekben ne alsóvonásokat, és igyekezz az URL-ek nevét olyan rövidre venni, amennyire csak lehetséges.
Használj Strukturált Addatokat
A strukturált adatok használata kiemelkedővé teszi a találatodat a Google organikus keresőjében. Ha eddig nem használtad, érdemes most nagyobb figyelmet fordítani felé. Itt akár a termék ára vagy az értékelése is megjeleníthető a találati listában, ami még figyelemfelkeltőbbé teszi azt.
A Google erre ad egy eszközt, amin tesztelheted, hogy az oldalad használja-e ezeket a strukturált adatokat vagy sem.

Ellenőrizd az oldalad mélységi elrendezését
Az ökölszabály szerint a céloldalakat egy weboldalon nem szabad 3 kattintásnál bonyolultabb módon elhelyezni. Ha ez mégsem így van, akkor érdemes rászánnod az időt az oldalad egyszerűbbé és átláthatóbbá tételére. Minél mélyebb az oldal struktúrája, a felhasználók és a keresők annál kevésbé fogják megtalálni rajta azt amit keresnek.
Ellenőrizd az átmeneti 302-es átirányításokat
A 302-es átirányítás azt jelzi, hogy egy URL ideiglenesen lett átirányítva, míg a 301-es jelentése, hogy véglegesen át lett irányítva. Ha találsz 302-es átirányításokat, melyek a jövőben sem elképzelhető, hogy megváltoznának, azokat inkább át kell állítani 301-es átirányításokra, így nem veszít majd az oldal a rangsorolási értékéből.
Derítsd fel az átirányításból adódó végtelen ciklusokat
Ki kell küszöbölnöd az oldaladon előforduló többszörös átirányításokat és az esetleges végtelenített átirányítási ciklusokat. Itt először fel kell deríteni azokat a problematikus átirányításokat, melyek végtelen ciklusba tartanak, majd ki kell javítani őket olymódon, hogy szimplán A-ból B-be irányítsanak.
Felkeltettük az érdeklődésedet?
Kérj személyes konzultációt.

Jacsó Péter Tivadar
tulajdonos, multitalent
Jacsomedia Digitális Ügynökség
Szívesen olvasnál ehhez a cikkhez hasonló bejegyzéseket havi rendszerességgel?
Ha a válaszod igen, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi azon leszünk, hogy időről időre bemutassuk neked a legfontosabb szakmai innovációkat, híreket, érdekességeket a digitális piacon.